ברוכים הבאים
לקוחות יקרים, עקב עומס רב יתכנו עיכובים בזמני המשלוח
משלוח חינם בהזמנה מעל 299 ₪
ברוכים הבאים
לקוחות יקרים, עקב עומס רב יתכנו עיכובים בזמני המשלוח
משלוח חינם בהזמנה מעל 299 ₪
ברוכים הבאים
לקוחות יקרים, עקב עומס רב יתכנו עיכובים בזמני המשלוח
משלוח חינם בהזמנה מעל 299 ₪
יין הוא משקה מורכב ועדין הדורש אחסון ויישון נאותים כדי למצות את מלוא הפוטנציאל שלו. יישון יין הוא אמנות הכוללת בחירה, אחסון וטיפול קפדניים כדי להוציא את המיטב מהענבים. במדריך זה נביא בפניכם סקירה מקיפה של המושג יישון יין, לרבות הצורך בתהליך של יישון יינות, אפשרויות יישון יין שונות, שלבי יישון היין, שיקולים בעת בחירת סוג היין המתאים ליישון ועוד.

"ישן נושן" - מהו יישון יין ולשם מה הוא מתבצע?

המושג "יישון יין" מתייחס לתהליך של אחסון יין בסביבה מבוקרת לתקופה ממושכת כדי לשפר את הטעם, הארומה והמרקם שלו. במהלך היישון, היין עובר תהליך ריאקציה שמשנה את הרכבו הכימי, מה שמוביל להתפתחות תווים וניחוחות מורכבים בתוצר הסופי. יישון יין יכול להתבצע בחביות, במיכלים או בבקבוקים, ומשך היישון משתנה בהתאם לסוג היין ופרופיל הטעם הרצוי.

למה בכלל ליישן יין?

יישון יין כאמור, משפר את איכותם וטעמם של יינות, מה שמספק חווית שתייה מהנה יותר . תהליך היישון עוזר לרכך את הטאנינים ביין אדום, להפחית חומציות ולפתח ניחוחות וטעמים מורכבים בו. יינות מיושנים נוטים להיות בעלי מרקם חלק יותר, טעם מעודן יותר וסיומת ארוכה יותר. בנוסף, יין בוגר ובשל יכול להעלות את ערכו, שכן יינות מיושנים מסוימים, הופכים נדירים ומבוקשים יותר עם הזמן. חבית עץ עם בקבוקים וכוסות יין

על אפשרויות היישון השונות של יינות

יין ניתן ליישון בדרכים שונות, כולל בחביות, מיכלים או בקבוקים, כאשר סוג שיטת היישון בו ייבחר היינן ביקב, ישפיע על פרופיל הטעם הסופי של היין.

יישון יין בחביות

יין עשוי להיות מיושן בחביות עץ אלון, שיכולות להקנות לו טעמים של וניל, קרמל ותבלינים. יישון בחבית משמש לרוב עבור יינות אדומים וכמה סוגי יינות לבנים כגון שרדונה וסוביניון בלאן.

יישון יין במיכלים

יישון יין במיכלי נירוסטה, אידיאלי לשימור טעמי היין הטריים והפירותיים. לכן יישון במיכל משמש בדרך כלל עבור יינות לבנים ומספר סוגים של יינות אדומים, כגון פינו נואר.

יישון יין בבקבוקים

כאשר יין מיושן בבקבוקים, דבר שמאפשר לו להתבגר בקצב איטי יותר מאשר יישון בחבית או מיכל. יישון בבקבוקים משמש בדרך כלל ליינות אדומים באיכות גבוהה כגון קברנה סוביניון ומרלו.

"עניין של זמן" - על השלבים העיקריים ביישון יין

תהליך יישון היין מתרחש במספר שלבים, שכל אחד מהם משפיע על הטעם והמרקם הסופי של היין:
  • יישון ראשוני - זהו שלב ההבשלה הראשוני של היין, המתרחש מיד לאחר התסיסה. בשלב זה היין מאוחסן במיכלי נירוסטה או חביות עץ אלון - מה שמאפשר לו להתייצב ולהתבגר.
  • יישון משני - שלב זה מתרחש לאחר שהיין סיים את התיישנותו העיקרית והוא נעשה בדרך כלל בחביות עץ אלון. במהלך היישון המשני, היין עובר תסיסה מלולקטית, המפחיתה את החומציות שלו ומעניקה לו מרקם חלק יותר.
  • יישון שלישוני - שלב זה מתרחש לאחר שהיין השלים יישון משני ונעשה בדרך כלל בבקבוק. במהלך היישון השלישוני, היין ממשיך להתבגר ולפתח טעמים וריחות מורכבים יותר.
פקיי יין משעם

4 השיקולים המובילים בבחירת סוג היין ליישון

לא כל היינות מתאימים ליישון. לכן בעת בחירת יין ליישון, ישנם מספר גורמים שיש לקחת בחשבון, כולל:
  1. חומציות – יינות בעלי רמות חומציות גבוהות נוטים להתיישן טוב יותר מיינות בעלי רמות חומציות נמוכות.
  2. טאנינים – יינות אדומים בעלי רמות טאנין גבוהות נוטים להתיישן טוב יותר מאלה עם רמות טאנין נמוכות.
  3. תכולת סוכר - יינות עם תכולת סוכר גבוהה, כמו יינות קינוח מתוקים, בדרך כלל לא מתיישנים היטב.
  4. תכולת אלכוהול - יינות בעלי אחוזי אלכוהול גבוהים, כמו יין מחוזק, יכולים להתיישן היטב אך יש ליישן אותם לתקופות קצרות יותר.

סוגי חביות היישון

חביות יישון יין יכולות להיות עשויות מחומרים שונים, כאשר זנים שונים של עצים מעניקים ליין איכויות, ניחוחות וטעמים שונים. בעבר הרחוק נהגו ליישן יין בחביות עץ ממגוון סוגים, לרבות חביות עץ אלון, חביות עץ אורן ואף חביות דקל. אולם כיום, עץ אלון הוא החומר הנפוץ ביותר שממנו מיוצרות חביות יישון יין, בשל יכולתו להעניק טעמים וריחות רצויים לתוצרים הסופיים. בעולם קיים מבחר רחב של זני עץ אלון, אך בתעשיית האלכוהול, בדגש על ענף היין, עצי האלון העיקריים שמשמשים לחביות יישון הם אלון צרפתי, אלון אירופאי ואלון אמריקאי. חביות יין ביקב

בשורה התחתונה

יישון יין יכול לשפר את איכותו וטעמו במידה רבה, וכתוצאה מכך מציע חווית שתייה מהנה יותר. אם אתם חובבי יין, כדאי לכם לנסות יינות מיושנים מסוגים שונים ולגלות את הטעמים והריחות הייחודיים שמתווספים לו עם הבגרות. כנסו לקטלוג היינות המיושנים של "משקאות הטורקי" וגלו מגוון יינות בוגרים, בשלים ומעולים שישכנעו אתכם שבמקרה של יין - הגיל הוא בהחלט התרגיל. למעבר לקטלוג היין - לחצו כאן!